torsdag 28 februari 2013

Grumpy librarians

Det är ju allmänt känt att bibliotekarier är torra och tråkiga. Nu kan jag, med mycket vatten på min kvarn, även tillägga att sura är de också!

Vi har ett väldigt trevligt bibliotek, det tycker jag verkligen, med ett riktigt bra utbud. Men alltså, en del av dess personal borde verkligen behöva en uppånervänd klädhängare i sina mungipor! Skulle de vara hönor skulle de inte värpa ägg, utan citroner...

Idag frågade jag SuraDamen* bakom disken snällt och vänligt efter andra boken till serien Divergent (som jag nämnde om igår och du kan läsa om här). Jag stavade till och med namnet på författaren, eftersom jag redan har fått erfara den mördande blicken när engelska namn inte finns i deras biblioterkariska vokabulär. Men, trots min vänlighet och glada leende tryckte hon endast argt på tangentbordsknapparna, stirrade i skärmen och sa: "Nej, den har vi inte."



"Jaha", sa jag och bytte irriterat fot, varpå jag kände att min trevlighet snabbt rann bort. "Kommer ni att skaffa den då?" "Jag vet inte." svarade SuraDamen*.

Jag undrar, om jag gav henne en citron i present, skulle hon fatta vinken tror ni? Jag kunde säga: "Varsågod, denhär förtjänar du!"

*SuraDamen känns verkligen som en försköning... andra namnförslag?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar