tisdag 5 februari 2013

Högsta pris är jag!

"Ett liv för ett liv", så säger Shang i Disneys Mulan när han skonar hennes liv för att hon räddat hans eget. I dagens värld skulle man istället kunna säga "ett liv för ett rampljus".

Jag har sökt till en ny musikal och kallats till audition. "Hurra!" skulle man antagligen förvänta sig att jag skulle utbrista och det gör jag väl till viss mån... Om det inte vore för auditionens tillvägagångssätt. Den liknar mest en salig blandning av Idols, Let's dance och Fame Factor. Och det tycker jag inte om. Jag tycker om att spela (brädspel, lekar m.m. för tydlighetens skull), tävla och kämpa... och jag tycker om att vinna. Men priset brukar ju vara något utanför dej själv, t.ex. "Tävla och vinn en guldgnistrande pokal!" eller "Satsa och vinn 1 miljon!" Men nu ropas det istället: "Tävla, satsa allt och vinn dej själv!"

Jag tycker inte om att satsa mej. Att jag är poletten, kulan, ässet, tärningen och spelpjäsen. Att ifall jag vinner, sitter jag själv som trofé. Och tänk bara, om jag inte vinner blir förlusten väldigt stor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar