tisdag 24 september 2013

Tråkiga storstäder och nya intressen

Okej. Att börja en ny era är inte helt lätt och jag har fortfarande lite struggle att hitta min plats här i den större staden, som faktiskt inte känns speciellt stor alls! Och säga vad man vill om de stora städernas magnifika utbud till roliga aktiviteter, men jag har inte haft såhär tråkigtfyra år, så go small towns - you rock!

Fast jag trivs väldigt bra i min skola. Det är fritiden som tråkar ut mej. I skolan har vi redan filmat en hel massa och jag tror jag är ganska duktig! Alla projekt har kanske inte blivit masterpieces, men learning by doing - right? Och man ska inte skylla på andra, men ibland är det svårt att vara duktig när de andra i ens grupp... inte är det. Här är vi så ödmjuka att tangenterna kämpar emot..!

Men hur som helst har jag börjat ägna mej åt ett nytt intresse: fotografering! (Min pojkvän har varit så snäll och lånat ut sin überfenomenala systemkamera till mej! Tack!) Det är väldigt roligt, om än väldigt krångligt också! För det gäller ju inte bara att få all exponering och fokusering rätt, utan och kanske främst, hitta intressanta objekt. Och vad jag själv tycker är viktigast, veta varför man fotograferar det man gör. Så nu har jag nåt att bita i minsann.

Och här varsågod, är några av mina superba övningsbilder:







 På en av dessa bilder ser ni ett stall. Jag hade tänkt damma av ett av mina gamla intressen och börja rida igen, eftersom det ändå erbjuds den möjligheten mindre än en halv kilometer bort från min dörr. Men jag tänkte om; för 50€/h kan jag göra mycket mer än rida omkring på en dammig plan!

Sen ska jag börja spela gitarr också, eftersom här inte finns nåt piano och min musikalitet totalt håller på att sina i denna omusikaliska del av vårt lilla land. Men först måste jag fixa en ny A-sträng...

PS. På en av bilderna ser ni mina nya knästrumpor, som har knappar! Wow! DS.

10 kommentarer:

  1. Uuhllala, ja tror nog verkligen att vi kan bli fina sambosar om du fortsätter i samma stil ;) synd bara att du lär dig fel kameramärke ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen visst! Vi kan ha värsta fotosessions så blir vår ataljébostad mera påriktigt!

      Radera
  2. Ta bussen in hit till huvudstan nån da så far vi på fika!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj ja, GÄRNA! Å sen måst vi ta Bonanza också! Kan vi köra nån gång nästa vecka??

      Radera
    2. Absolut! Nästa vecka kan gå till exempel på onsda, men sen till helgen åker jag hem till pampas. Vi kan ringas!

      Radera
    3. Yejj, great! Let's do that!

      Radera
  3. Jag gjorde en analys mellan H:fors och Åbo med O. häromdagen (han har ju en del erfarenhet av båda två): en skillnad som verkar finnas är att folk i H:fors tenderar att vara väldigt privata. De gör sällan något ute på stan utan är snarare hemma hos någon - då kan det vara svårt att få kontakt och man känner kanske en press att ställa till med hemmafester ofta osv. I Åbo är det däremot vanligare med uteliv. Staden har ett stort utbud caféer, restauranger och pubar och det är väldigt vanligt att man stöter på bekanta på stan. Det tyckte O. att man aldrig gör i H:fors. Man måste alltid ha kommit överens om det först. Åbo är så pass mycket mindre att det är lätt att ta sig till olika ställen till fots.
    Det här KAN vara fel, men så upplever iaf O.
    Detta sagt inte för att "skryta" på Åbo - jag gillar H:fors också - utan snarare ge dig hopp om något annorlunda om livet för dig till Åbo någon vacker dag. ;)
    //Netti

    SvaraRadera
  4. Haha! Nä, ja kan tro er! Å de känns ju skönt att få se fram emot bättre tider! :)

    SvaraRadera
  5. ja vill å spela bonanza!!! hälsningar din gamla roomie!! :)

    SvaraRadera
  6. Ååh, ja önskar du va min roomie nu! Ja tynar bort av tristess! Men, vi spela Bonanza i torsdas, å de va väldigt roligt - kom kom hit vettja he! :D

    SvaraRadera