tisdag 3 september 2013

Om att studera en bluff

Okej, detta är vad jag lärt mej hittills:

a) "När det kommer till media är allting fejk" Så vist uttryckte sej min lärare idag. Som om jag inte visste det redan... det känns ju en aning konstigt att studera något som går ut på att lura folk! Men för er som inte vet det ännu, delger jag det nu här. För det är ju så det är - inget, verkligen ingenting, är på riktigt när det kommer till tidningar, TV och internet. Ett exempel på det är:


b) studiorna i YLE. Alla fancyga soffor, kulisser, snygga rum och omgivningar som du hänfört betraktar genom din tv/dator är på riktigt också fina. Men det lustiga i verkligheten är att de är små öar i en annars ful, tråkig och krass lagerlokal! Om möjligt tyckte jag att det såg ännu häftigare ut just p.g.a. denna kontrast... men poängen är ju ändå att allting byggs upp för att se bra ut på TV, medan inget är så glamouröst egentligen.

Nästa vecka kanske jag syns i Bettinas publik!
c) Sen blev jag upprörd på vår lektion idag. Jag tycker att vårt samhälle är allt bra rubbat, när man lättsamt, självklart, öppet och värdigt kan diskutera porr, våld och rasism...utan att tappa ansikte. Dessutom med ett språk som skulle få allas mödrar att tappa öronen. Att detta är accepterat och... beundransvärt! Medan man hånskrattar, skäms och vänder bort blicken för religion, tro och människor som vill andra väl. Det är, sucka mitt hjärta, alldeles bedrövligt. Vansinnigt, som några av mina bästa vänner skulle säga!

En sista sak som jag lärt mej idag, är att IKEA är ett väldigt bra företag för studerande - titta bara så fin min extra säng blev efter en sväng till det stora dockskåpet:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar