fredag 16 augusti 2013

Studera mera = YOLO

För er som trodde att jag legat på latsidan - icke! Sommarlovet lider mot sitt slut och jag förbereder mej som bäst, mentalt, på att flytta till en plats jag aldrig tidigare besökt. (...om du e skärpt i detta inlägg kommer du att lista ut vart också.) Som vi tidigare konstaterat är detta med förändringar ingen hit för mej... men, YOLO, eller hur?! (Hoppas ironin skiner igenom här...)

Så, förutom att förbereda mej i huvvet, har jag också börjat studera på egen hand. Eftersom jag kommer att börja studera medieteknik, alltså kamera och editering, om en och en halv vecka, men inte har en aning om termerna i denna bransch, tänkte jag göra lite förstudier i ämnet. 


 Jag köpte en tidning, noga utvald bland highfly engelska tidningar och blaskiga B-tidningar på svenska, och läste alla ariktlar. Dessutom streckade jag under alla bas-ord som jag inte fattar och som jag antar att är väldans nödvändiga. Bl.a. ord som pixlar, spegellös, xenon- och led-blixt, kamerahus och fotodetektor.


Sen hittade jag världens bästa sida på internet för dummies inom fotografering (här hittar du till den sidan) och nu framskrider kunskapen med f/1.4 (nu drog jag ett torrt egetpåhittat bländarskämt) ! Tjohejj! Och det bästa är att det är så väldans kul! Jag skulle kunna hålla på i evigheter! Tack och lov så är det detta jag ska göra ett helt år framöver - minst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar