onsdag 15 maj 2013

Svälj och gapa stort!

Alla har vi fördomar. Och för att understryka den saken ger jag er möjligheten att lyssna till denna sång medan ni läser vidare... och dra på munnen lite.


Jag var till Ryssland i helgen... och måste med blossande kinder erkänna att mina förväntningar på landet inte var speciellt höga - varken på landet som sådant eller dess befolkning. Men titta bara, så fel man kan ha! Visserligen kan man väl inte blunda för att det var skräpigt lite varstans och att ordning och reda kanske inte stop bland de tio i topp listade sakerna på vad som höjer trivseln. Men ändå var Ryssland ett väldigt trevligt land, som delar så mycket av vår historia och som kan förstå precis hur vi haft det och känt. 

Kyrkan i Viborg där vi hade en av våra konserter

Och visst är levnadsstandarden i många fall under vår... men frågan om man har det bra, är ju beroende på vem man jämför med. Och där kanske vi kan titta oss i spegeln en aning. 

Intryck från resan är
1) St Petersburg är en väldigt fin stad, även om jag upplevde att man genom den försökte gömma det övriga Ryssland
2) När det regnar kommer det fram en massa sniglar!! Usch, man kan inte undgå att trampa på dem!
3) Huvudgatan i St Petersburg är väääääldigt lååååååååång
4) Ryssar är väldigt trevliga! (Även de som sitter i tullen. Innerst inne.)
5) Större konstrast mellan vackert-fult, trasigt-helt har jag aldrig tidigare sett!


All in all - Ryssland är ett spännande land som definitivt är värt att besöka! Och jag får svälja många av mina förutfattade meningar och gapa över nya, riktiga intryck istället!

M-m, vi hade jätteroligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar